Proč jsou v naší škole důležití:
- VYHLEDÁVAJÍ A ZABÝVAJÍ SE RIZIKOVÝM CHOVÁNÍM ŽÁKŮ NAŠÍ ŠKOLY.
- STARAJÍ SE O DOBRÉ A BEZPEČNÉ KLIMA ŠKOLY.
- ORGANIZUJÍ VE ŠKOLE PREVENTIVNÍ PROGRAMY A PREVENTIVNÍ AKTIVITY.
Poskytování služeb:
- podle Vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
Činnost:
- poradenská – informační, metodická, koordinační
INFO PRO ŽÁKA: Kdy se můžeš na metodiky prevence obrátit?
Když se tě jakkoliv týká nebo dotýká (víš o tom):
- POSMÍVÁNÍ
- ŠIKANA (úmyslné a opakované ubližování spolužákovi a používání k tomu agrese a manipulace)
- KYBERŠIKANA (šikana v kyberprostoru – internet, mobilní telefon)
- ZÁVISLOSTNÍ CHOVÁNÍ (alkohol, drogy, léky, kouření,..)
- AGRESE, NÁSILÍ
- SEBEPOŠKOZOVÁNÍ (záměrné fyzické poškozování sebe sama
- DOMÁCÍ NÁSILÍ (násilí mezi blízkými osobami, které žijí ve společné domácnosti – fyzické, psychické, sexuální, ekonomické)
- NETOLISMUS (závislost na virtuálních drogách – sociálních sítích, PC hrách, internetových službách, mobilech,…)
- VYHROŽOVÁNÍ, VYDÍRÁNÍ
- VANDALISMUS (poškozování a ničení školního majetku, věcí spolužáků)
- SEXUÁLNĚ RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ (např. intimní foto na internetu, zasílání mobilem, nahrávání na video)
- PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY (bulimie, mentální anorexie)
- RASISMUS (nenávist k lidem určité rasy)
- XENOFOBIE (odpor, nedůvěra, nepřátelství ke všemu cizímu a strach z cizího)
- INTOLERANCE (nesnášenlivost, nedostatek respektu k jiným způsobům chování a jednání)
- ZÁŠKOLÁCTVÍ (přestupek žáka, který úmyslně zanedbává docházku do školy)
- GAMBLING (závislost na hraní hazardních her)
- SEKTY (náboženské nebo politické skupiny)
Náplň práce metodiků:
- zabezpečují funkční systém primární prevence ve škole
- vyhledávají problémové projevy chování žáků
- preventivně pracují s třídními kolektivy, nastavují vhodnou podporu pro odstranění rizikového chování
- zajišťují aktivity a programy, které vedou
- k předcházení výskytu rizikového chování,
- k zamezení rizikového chování, pokud se již vyskytlo,
- k zmírnění již existujících projevů rizikového chování,
- k pomoci řešení jeho důsledků.
- vedou evidenci rizikového chování
- podílí se na tvorbě, kontrole, vyhodnocení účinnosti preventivního programu a krizového plánu školy
- předávají informace z oblasti primární prevence ostatním pedagogům
- pomáhají žákům a jejich rodičům při výskytu rizikového chování
- koordinují vše kolem řešení šikany
- organizují schůzky odborníků v oblasti primární prevence
- pravidelně se účastní schůzek se zástupci MČ
- kontaktují odborná pracoviště při akutním výskytu rizikového chování
- úzce spolupracují v modelu: škola – rodiče – ŠPZ – neziskové organizace – OSPOD – PČR
Zajímavé odkazy:
kyberšikana
šikana
sebepoškozování